Datum uitspraak:17-6-2024
Datum publicatie:18-6-2024
Instantie:Keuringsraad
Onderwerp:Eisen aan reclame
Relevante artikelen:5.2.2 en 5.4.1
Samenvatting:De CGR heeft een melding ontvangen in verband met een vermeende overtreding van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame van de Stichting CGR. De melding ziet op een advertentie van Boehringer Ingelheim (hierna: BI) in het tijdschrift Medisch Contact, editie 11 van 14 maart 2024 m.b.t. het geneesmiddel Jardiance.

Klacht
Volgens de melding voldoet de inhoud van de advertentie niet aan de wettelijke voorschriften die in het kader van zelfregulering verder zijn uitgewerkt in de Gedragscode Geneesmiddelenreclame van de Stichting CGR, meer specifiek artikel 5.2.2 (vage termen en superlatieven) en 5.4.1 (verkorte productinformatie).

Volgens de melding zou de claim “Maak van bescherming jouw kracht” in strijd zijn met art. 5.2.2 van de Gedragscode en ontbreekt bovendien de in het kader van art. 5.4.1 van de Gedragscode verplichte verkorte productinformatie van het geneesmiddel Jardiance.

Reactie BI
Met betrekking tot de claim “Maak van bescherming jouw kracht” geeft BI aan dat deze claim naar haar mening niet in strijd met artikel 5.2.2 Gedragscode vanwege vaag taalgebruik en gebruik van superlatieven.
BI is bekend met een tweetal uitspraken van de Codecommissie waarin het woord ‘krachtig’ als te vaag is beoordeeld. Dat waren echter uitspraken over claims die het woord ‘krachtig’ combineerden met bepaalde eigenschappen van het geneesmiddel. BI verwijst naar de volgende uitspraken:
- 2 maart 2015 (K14.012, Merck/Biogen) waarin gesproken werd over “krachtig effect’’ (van het geneesmiddel Tysabri). De Codecommissie oordeelde dat er sprake was van vaag spraakgebruik omdat de term “krachtig” veelvuldig en prominent werd gebruikt zonder verdere duiding van de betekenis daarvan voor de behandeling van de patiënt.
- 1 september 2017 (K17.003, Bayer/Novartis) waarin het gebruik van de term ‘krachtig’ in de claim ‘Krachtige en aanhoudende visuswinst voor DME- en LMDpatiënten’ ook als te vaag werd beoordeeld.
Anders dan in de in die zaken gehanteerde claims wordt het woord ‘kracht’ in de claim ‘Maak van bescherming jouw kracht’ niet als bijvoeglijk naamwoord gekoppeld aan een klinische eigenschap van Jardiance of aan Jardiance zelf, maar als zelfstandig naamwoord gebruikt om te wijzen op de kracht van bescherming. Dat is volgens BI logisch en passend bij de patiëntengroepen die met Jardiance worden behandeld en bij de aard van het geneesmiddel. Jardiance (en andere geneesmiddelen uit deze klasse) worden immers niet voorgeschreven om te genezen maar om bepaalde risico’s te verminderen, en dus patiënten tegen deze risico’s te beschermen. In die bescherming zit de kracht, aldus BI.
Dat de claim op de kracht van bescherming betrekking heeft, blijkt volgens BI uit de onder de claim vermelde subclaims, waarin wordt aangegeven dat Jardiance bescherming tegen bepaalde risico’s biedt aan patiënten met diabetes type 2, chronische nierschade en/of hartfalen. Deze subclaims zijn ook allemaal onderbouwd, geeft BI aan. Daarnaast wordt het geïllustreerd door de afbeelding van een schild dat wordt gebruikt als bescherming – in dit geval tegen risico’s. BI licht toe dat de kracht van het schild zit in die bescherming.
Daarnaast bevat de bewuste claim volgens BI geen enkel woord dat als superlatief kan worden beschouwd.

Met betrekking tot het ontbreken van de verkorte productinformatie, hetgeen in strijd is met artikel 5.4.1 Gedragscode, reageert BI als volgt. De melder heeft waarschijnlijk over het hoofd gezien dat op pagina 26 van de betreffende uitgave van Medisch Contact de verkorte productinformatie wel degelijk is vermeld. BI heeft hier bewijs voor bijgevoegd.

Reactie Keuringsraad
De Keuringsraad heeft BI daarop schriftelijk laten weten tot op zekere hoogte te kunnen meegaan in het verweer (onderbouwing van de bestreden claim en het aanwezig zijn van de verplichte verkorte productinformatie), maar heeft BI erop attent moeten maken dat in de advertentie niet wordt verwezen naar de vindplaats van de verkorte productinformatie elders in het medium, hetgeen een nadrukkelijke vereiste is in artikel 5.4.1 van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame.

Reactie BI
BI erkent dat abusievelijk in de advertentie niet nadrukkelijk is verwezen naar de productinformatie elders in het blad.

Om dit te herstellen zal zij Medisch Contact verzoeken om in de eerst mogelijke editie van het blad een korte rectificatie op te nemen, op de gebruikelijke daarvoor door de redactie bestemde plaats. Daarin zal worden aangegeven dat in de advertentie voor Jardiance, die was geplaatst in Medisch Contact editie 11 (van 14 maart 2024), abusievelijk de verwijzing naar de verkorte SmPC elders in het blad is weggevallen, maar dat deze verkorte SmPC kan worden gevonden op pagina 26 van die editie.

BI geeft aan inmiddels haar interne goedkeuringsprocedure nog een keer extra te hebben aangescherpt, zodat bij vrijgave altijd wordt gecheckt of de verwijzing naar de verkorte SmPC in de uiting is opgenomen.

Besluit Keuringsraad
Gezien het bovenstaande is de Keuringsraad met inachtneming van artikel 2.7.2.2 van het Reglement van mening dat de advertentie voor het geneesmiddel Jardiance in tijdschrift Medisch Contact, editie 11 van 14 maart 2024 in strijd is met artikel 5.4.1 van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Aangezien BI passende maatregelen heeft getroffen, kan worden besloten deze melding overeenkomstig artikel 2.7.2.3 van het Reglement af te handelen en af te doen met een publicatie van de feiten en betaling door BI van de gemaakte kosten van het Secretariaat.